بیماری های قلبی

چطور به بیماری های قلبی مبتلا نشویم

بیماری های قلبی

چطور به بیماری های قلبی مبتلا نشویم

با چه روشهایی می توانیم عوارض قلبی را کاهش دهیم

  • ۰
  • ۰

 

میوه‌ها و سبزی های مفید برای قلب

از دیرباز تا کنون، انواع سبزی و میوه‏ها ارزش و اهمیت زیادی در پیشگیری و درمان بیماری‏ها داشته و دارند. در طول تاریخ هیچ‏گاه ارتباط گیاهان چه به عنوان ماده غذایی و چه به عنوان ماده دارویی با بشر قطع نشده است و شاید بتوان گفت قسمت عمده‏ای از فرهنگ تغذیه‏ای جوامع را تشکیل داده‏اند.

میوه ها و سبزی هایی که دوستدار قلب هستند عبارتند از:

زغال اخته

زغال اخته

زغال اخته در جلوگیری از بیماری‏های قلبی سودمند است.

زغال اخته حاوی آنتی‌اکسیدان‏ها، فلاوونوییدها و پلی‌فنول‏ها است که عملکرد عروق را بهبود می‏بخشند.

محققان می‏گویند این ویژگی‏ها حایز اهمیت است، زیرا به اتساع عروق خونی در افرادی که کلسترول بالا و گرفتگی عروق دارند، کمک می‏کند.

همچنین مشخص شده زغال اخته در جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری موثر بوده و در بیماری‏های لثه، زخم‏ها و حتی سرطان نقش مفیدی دارد.

طالبی

طالبی و پرتقال و موز

طالبی یکی از بهترین میوه‌ها برای حفظ سلامت قلب است. از آنجا که کمبود پتاسیم در بدن می‏تواند با حملات قلبی همراه باشد، خوردن مواد غذایی غنی از پتاسیم مثل طالبی ، پرتقال و موز، بسیار ضروری است.

کلسترول، فشار خون و هموسیستین بالا، زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی هستند و مصرف طالبی با کاهش این سه عامل، در حفظ سلامت قلب موثر شناخته شده است.

مطالعات نشان داده است مصرف یک لیوان آب طالبی در روز به میزان 25 درصد احتمال بروز فشار خون را کاهش می‌دهد.

گفتنی است ویتامین C بالایی که در طالبی وجود دارد به همراه بتاکاروتن، احتمال بروز سرطان‌هایی نظیر سرطان ریه، پستان ، مثانه ، روده بزرگ ، معده و لوزالمعده را در افراد مستعد کاهش می‌دهد. این دو ماده مغذی (ویتامین C و بتاکاروتن) با فعالیت آنتی‌اکسیدانی که دارند، از فعالیت تخریبی رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و مانع تشکیل غدد سرطانی می‌شوند.

زالزالک

زالزالک

خوردن زالزالک براى تقویت قلب و معده مفید است و برای رفع کم خونی توصیه شده است. مهم‌ترین فایده زالزالک برای قلب، تنظیم کردن حرکات نامنظم آن است و از تپش قلب و ضربان شدید آن جلوگیری می‏کند. در اروپا به ویژه در کشور آلمان برای درمان بی‌نظمی ضربان قلب (آریتمی) از گیاه زالزالک استفاده می‏شود. زالزالک در درمان آنژین، تصلب شرایین (سفت شدن دیواره رگ‏ها) نیز مؤثر است. انجمن فرآورده‌های گیاهان دارویی آمریکا، زالزالک را از نظر بی‌خطر بودن "درجه یک" ارزیابی کرده است.

زیتون

به گزارش رویترز، محققان اروپایی می‌گویند روغن زیتون خالص و فرآیند نشده به لحاظ محتوای بالای آنتی‌اکسیدانی‌اش عملا در کاهش خطر بیماری‌های قلبی موثر است. روغن زیتون خالص غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پلی فنول است و اثرات سودمند آن از روغن زیتون فرآیند شده (refined olive oil) بسیار بیشتر است.

زیتون و روغن آن

انواع روغن‌های گیاهی به جز روغن زیتون خالص (virgin olive oil)، تحت فرآیندی قرار می‌گیرند که طی آن بخشی از ترکیبات فنولی خود را از دست می‌دهند، در واقع روغن زیتون خالص، تنها روغن گیاهی است که سرشار از ترکیبات پلی‌فنولی است.

در این مطالعه محققان دریافتند مردانی که مدت سه هفته روغن زیتون اصل مصرف کرده بودند، کلسترول خوب خونشان (HDL) افزایش یافته بود. همچنین این افراد کاهش بیشتری در شاخص‌های استرس اکسیداتیو (فرآیندی که به رسوب ذرات کلسترول بد (LDL) در دیواره عروق کمک می‌کند و می‌تواند به سخت شدن عروق منجر شود)، نشان داده بودند.

فواید پلی‌فنول‌ها، روغن زیتون را به یک منبع سالم چربی تبدیل کرده است.

سیر

سیر

مصرف سیر به علت خاصیتی که در کاهش چربی خون دارد، برای جلوگیری از تنگ شدن عروق قلبی و پیشگیری از بیماری‏های قلبی عروقی و سکته‏های قلبی توصیه می‏شود.

هر چند مصرف سیر موجب کاهش فشار خون بالا نمی‏شود، اما مصرف مداوم آن در پیشگیری از این بیماری مؤثر است.

در این میان نباید خاصیت مهم سیر در جلوگیری از چسبندگی پلاکت‏ها را نادیده گرفت.

استفاده از سیر در تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن میکروب‌ها مؤثر است.

فلفل قرمز

فلفل، از هزاران سال پیش، چاشنی غذای بسیاری از انسان‏ها بوده است. این گیاه منبع مهمی از ویتامین محسوب می‏شود و به همین دلیل اثرات مفیدی روی قلب دارد. فلفل‏ با افزایش جریان خون، افزایش اشتها و رفع سوء‌هاضمه برای سلامتی انسان بسیار مؤثر است. هر چند فلفل انواع و اقسام مختلفی دارد، اما بهترین آنها برای قلب و دستگاه گردش خون، فلفل قرمز و فلفل تند است.

فلفل قرمز تند

آنچه موجب تندی فلفل می‏شود، ماده‌ای به نام "کاپسایسین" است. این ماده بر خلاف این که تصور می شود، فلفل موجب بالارفتن دمای بدن و عرق کردن می‌شود،  "کاپسایسین" بعد از مدتی دمای بدن را پایین می‌آورد و به همین علت مصرف فلفل در مناطق آب و هوایی گرم مانند هندوستان، طرفداران زیادی دارد.

اما کاپسایسین خواص مهم دیگری نیز دارد و آن کاهش میزان کلسترول خون و همچنین کاهش علایم درد در برخی بیماری‌هاست. کاپسایسین خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار خوبی دارد و برای پیشگیری از سرطان مفید است. از دیگر خواص این ماده می‌توان به خاصیت ضد باکتریایی و میکروب‌کشی آن اشاره کرد. در حقیقت فلفل با تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی در معده و نابودی باکتری‌هایی که می‌توانند عامل عفونت باشند، قدرت هضم را تقویت می‌کند. مهم ترین اثر کاپسایسین تحریک سیستم قلبی عروقی و کمک به بهبود کار این دستگاه است. همچنین دستگاه گوارش را تقویت می‏کند و موجب تسکین دردهای مفصلی می‏شود. فلفل میزان کلسترول خون را پایین می‏آورد که این امر باعث کاهش فشار خون نیز می‏شود. این گیاه همچنین از انعقاد خون در رگ‏ها جلوگیری می‏کند. این خواص فلفل به پیشگیری از بیماری‏های قلبی نظیر آرترواسکلروز (سخت شدن رگ‏ها) کمک فراوانی می‏کند.

فلفل قرمز منبعی غنی بتاکاروتن است. بتا کاروتن پیش ساز ویتامین A در بدن است که برای حفظ سلامت تمامی بافت‌های مخاطی بدن از جمله بافت‏های پوشاننده دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی و نیز دستگاه تولیدمثلی لازم است. به همین دلیل نیز، استفاده از بتاکاروتن می‌تواند در کاهش و نیز بهبود علایم ناشی از بیماری‏های آسم، اوستئوآرتروز و نیز آرتریت روماتیسمی مفید باشد. هر چند مصرف فلفل قرمز دارای اثرات مفیدی روی سلامتی است، اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

به تازگی محققان اورولوژی در ایتالیا از احتمال مضر بودن مصرف زیاد فلفل قرمز برای پروستات در مردان خبر داده‌اند.

  • ۹۸/۰۱/۲۵
  • حسن رضایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی