بیماری های قلبی

چطور به بیماری های قلبی مبتلا نشویم

بیماری های قلبی

چطور به بیماری های قلبی مبتلا نشویم

با چه روشهایی می توانیم عوارض قلبی را کاهش دهیم

  • ۰
  • ۰

روش های درمانی قلب و عروق

درمان‌های قلبی و عروقی

مرکز مراقبتهای قلب آجی بادم در سطح جهانی برای ارائه مدرن ترین مراقبت های قلب در ترکیه رقابت می کند. ما از تکنولوژی روز استفاده می کنیم و مدرن ترین و جامع ترین روش های تشخیص و درمان بیماری های قلبی عروقی را ارائه می دهیم.

در مرکز مراقبتهای قلبی ما، تیمی از متخصصین و جراحان قلب برای «رویکرد تیم محور در درمان قلب» که مؤثرترین راه برای ارائه مراقبتهای «بیمار محور» است، با هم همکاری می‌کنند.

مرکز ما آزمایش‌های غیرتهاجمی و تشخیص و درمانهای کم تهاجمی، آزمایشات الکتروفیزیولوژیک، قلب هسته‌ای، فلش ام آر آی قلب، پت سی تی، ای سی جی و تست استرس اکو کاردیو گرافی و آنژیو گرافی کرونری و مچ دست را ارائه می‌دهد.

ما جراحی های کم تهاجمی و جراحی های پیچیده مانند آنژیوپلاستی کرونر و استنت، جراحی بای پس، تاوی، جراحی ابلیشن کاتتر و غیره را انجام می دهیم.

بیماری های شایع قلبی

بیماری  شریان کرونری

بیماری شریان کرونری یکی از شایع ترین بیماری های قلبی است. خون می تواند آزادانه از طریق یک شریان کرونر سالم حرکت کند و این امکان را فراهم می کند تا خون غنی از اکسیژن مورد نیاز قلب را تامین کند.

سطوح بالای کلسترول و فشار خون یا سیگار کشیدن می‌تواند به داخل رگ‌ها آسیب برساند و در نتیجه پلاک‌هایی در داخل دیواره‌های شریانی ایجاد شده و از جریان خون جلوگیری می‌کند. این وضعیت نشانه شروع بیماری عروق کرونر قلب است.

هرچه پلاک بیشتری در شریان ایجاد شود، شریان باریک تر می شود و میزان جریان خون به قلب کاهش می یابد. نرسیدن اکسیژن کافی به قلب باعث ایجاد درد در قفسه سینه می‌شود.

یک شریان باریک که به طور کامل توسط لخته های خون مسدود شده است منجر به حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد) می شود. کمبود خون غنی از اکسیژن منجر به آسیب دائمی در عضله قلب می شود.

حمله قلبی

حمله قلبی زمانی شروع می شود که عروق کرونر تغذیه کننده قلب یا هر یک از شاخه های آن مسدود شود. این عمر منجر به آسیب غیرقابل برگشت به عضله قلب یا حمله قلبی کشنده می شود. حملات قلبی جدی ترین بیماری در بین تمام بیماری های عروق کرونر قلب است.

دو عامل مهم خطر حمله قلبی را افزایش می دهند: “خطرات غیر قابل پیشگیری” و “خطرات قابل پیشگیری”. خطرات غیرقابل پیشگیری شامل عوامل ژنتیکی، سن و جنسیت (در مردان شایع‌تر) است. مردان و افراد با سابقه حمله قلبی در خانواده بیشتر در معرض خطر هستند. این خطرات معمولاً با افزایش سن افزایش می یابد.

گروه دوم “خطرات قابل پیش‌بینی” هستند. کاهش این عوامل ریسک کاملاً به تلاش فرد بستگی دارد. استعمال دخانیات، فشار خون بالا، دیابت، سطح بالای چربی خون و چاقی در این گروه قرار دارند.

اولین علامت حمله قلبی درد در قفسه سینه است. در موارد کلاسیک حملات قلبی، این درد شدید و کوبنده است. مداخله زودهنگام در حملات قلبی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و آگاهی از علائم آن فرد را قادر می سازد بدون اتلاف وقت به دنبال کمک پزشکی باشد.

بیماری های دریچه قلب

قلب دارای چهار دریچه است که همیشه باز و بسته می شوند. باز و بسته شدن ناکافی دریچه ها می تواند منجر به بیماری های دریچه قلبی شود.

بیماری های دریچه می توانند مادرزادی یا پس از روماتیسم در دوران کودکی و یا کلسیفیکاسیون در سنین بالا ایجاد شوند.

بسته به اینکه کدام دریچه بیمار است، علایم می تواند متفاوت باشد. با افزایش عوارض، علائم شروع به ظهور می کنند. اینها به طور کلی عبارتند از: بی‌حالی، خستگی زودرس ، تپش قلب، احساس انسداد، تنگی نفس و پاهای متورم که نشانه ادم در بدن است.

قبل از هر گونه شکایت، بیماری موجود در دریچه می تواند به طور تصادفی در طی معاینات معمول با توجه به صدای سوفل در قلب تشخیص داده شود. با افزایش علایم، تشخیص قطعی را می توان با استفاده از تکنیک های تشخیصی خاص انجام داد. الکتروکاردیوگرافی، اشعه ایکس قفسه سینه، اکوکاردیوگرافی و کاتتریزاسیون قلب‌ از این موارد می‌باشد.

آریتمی ها

در آریتمی، مشکلات در نتیجه تپش قلب ایجاد می شود. اگرچه آریتمی معمولاً در بیمارانی با شرایط قلبی موجود دیده می شود، اما می تواند در افرادی که هیچ مشکلی برای سلامتی ندارند نیز ایجاد شود.

برخی از مبتلایان از این مشکلات بی اطلاع هستند و تنها در طی یک معاینه معمولی یا پس از انجام الکتروکاردیوگرافی به دلیل دیگری تشخیص داده می شوند. با این حال، تعداد قابل توجهی از بیماران با شکایت از تپش قلب، ضربان قلب نامنظم، احساس بی نظمی در قفسه سینه، احساس پوچی، سرگیجه، غش، کاهش ظرفیت فعالیت و تنگی نفس با پزشک خود مشورت می کنند.

اندوکاردیت

اندوکاردیت التهاب میکروبی لایه داخلی قلب به نام اندوکارد است که دریچه های قلب را نیز درگیر می کند. علائم بسته به قسمتی از قلب که آلوده شده و نوع باکتری عامل عفونت متفاوت است.

حداقل به مدت ۴ تا ۶ هفته به بیماران آنتی بیوتیک وریدی داده می شود. جراحی یک گزینه در نارسایی قلبی ناشی از اندوکاردیت یا پس از دفع لخته های خون است.

ضروری است که اندوکاردیت تحت درمان قرار گیرد. بیماران قلبی مبتلا به این بیماری نیاز به محافظت دقیق دارند.

کاردیومیوپاتی (بیماری های عضله قلب)

کاردیومیوپاتی که توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال ۱۹۹۵ تعریف شد، بیماری‌های عضله قلب هستند که منجر به اختلال در عملکرد قلب می‌شوند. چهار گروه کاردیومیوپاتی به شرح زیر است:

  • کاردیومیوپاتی دیلاته
  • کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک
  • کاردیومیوپاتی محدود کننده
  • کاردیومیوپاتی بطن راست آریتموژنیک

عوامل زیادی باعث ایجاد کاردیومیوپاتی می شوند از جمله بیماری عروق کرونر، بیماری دریچه قلب، فشار خون بالا، عفونت های سیستمیک، بیماری های سیستم متابولیک، دلایل ژنتیکی و انواع مسمومیت ها. جراحی را می توان در شرایطی انجام داد که دارو یا مداخلات قابل اجرا نباشد.

بیماری های عمده عروقی

آنوریسم های آئورت شکمی: آسیب به دیواره آئورت باعث می شود بزرگترین شریان خروجی از قلب به ۱,۵ برابر اندازه اصلی خود در ناحیه شکم منبسط شود. این عارضه بیشتر در مردان مسن مشاهده می شود و به طور کلی در هر ۱۰ هزار نفر ۲ تا ۳ مورد وجود دارد.

افرادی که سیگار می‌کشند، آنوریسم‌های خانوادگی دارند، مسن‌تر یا قد بلندتر هستند، یا دارای انسداد شریان‌ها، سطح بالای کلسترول یا بیماری مزمن ریوی و فشار خون هستند، در معرض خطر ابتلا به آنوریسم آئورت شکمی هستند.

در اغلب موارد، آنوریسم آئورت شکمی هیچ علامتی ندارد. این بیماری معمولا زمانی شناسایی می شود که بیمار برای شکایت پزشکی دیگری با پزشک مشورت کند. تقریباً ۲۵ درصد از بیماران ممکن است از معده درد مداوم یا موقت رنج ببرند.

آنوریسم آئورت توراسیک: آنوریسم هایی هستند که در آئورت در ناحیه قفسه سینه ایجاد می شوند. انبساط موضعی تقریباً ۴ سانتی متری آنوریسم نامیده می شود. ۱ تا ۱,۵ درصد بیماران مبتلا به آنوریسم قفسه سینه در بازه سن ۶۵ سال و بالاتر هستند.

بیماران ۶۵ ساله و بالاتر در سالهای بعد بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. آنوریسم قفسه سینه می تواند توسط تشریح آئورت، آنوریسم خانوادگی، بیماری بافت همبند (سندرم مارفان)، تروما و بیماری های عفونی ایجاد شود.

آنوریسم آئورت قفسه سینه معمولاً هیچ علامتی ندارد. آنوریسم گسترده می تواند باعث درد در قفسه سینه، پشت و شکم شود. علایم این عارضه مشابه حمله قلبی است. با این حال، علائم دیگر نیز می تواند شامل دیسفونی، مشکل در بلع، سرفه یا استفراغ و خونریزی باشد. شروع ناگهانی این علائم می تواند نشان دهنده وجود یک موقعیت اورژانسی مانند پارگی آئورت باشد.

توضیحات: دیسکسیون آئورت پارگی دیواره آئورت است. پیشرفت بالینی ممکن است بسته به محل پارگی آئورت متفاوت باشد.

در بیشتر بیماران، این بیماری به دلیل فشار خون بالا ایجاد می شود. همچنین ممکن است در نتیجه بیماری‌های مختلفی مانند آنوریسم آئورت، بیماری‌های بافت کلاژن، تنگی آئورت، کوآرکتاسیون آئورت و سایر مداخلات مرتبط با آئورت ایجاد شود. علائم اغلب با درد شدید و ناگهانی قفسه سینه و کمر شروع می شود که شبیه به چاقو زدن است. همچنین ممکن است با شکایت هایی مانند تعریق، سردی، حالت تهوع و استفراغ همراه باشد.

آمبولی محیطی: بیماری عروق محیطی (PVD) باریکی یا انقباض وریدهایی غیر از وریدهای کرونری است که خون قلب را تامین می کند. این انقباض به حدی پیشرفته است که خون کافی به اندام ها نمی رسد.

دیابت، فشار خون طولانی مدت، اختلال متابولیسم چربی طولانی مدت، سابقه تصلب شرایین (سفتی عروق) در خانواده، نقرس، ورزش ناکافی و اعتیاد به نیکوتین از جمله عوامل مخاطره آمیز هستند.

شایع ترین شکایت در این بیماران درد است. با این حال، ویژگی های درد متفاوت است: افراد مبتلا به انقباض پس از طی مسافت معینی از درد رنج می برند. با افزایش انقباض، مسافت پیاده روی کاهش می یابد. معمولاً به صورت گرفتگی احساس می شود. با این حال، درد پس از ۲-۵ دقیقه استراحت از بین می رود. انقباض ورید (ترومبوز وریدی): انقباض ورید ناشی از یک لخته کوچک در سیاهرگ ممکن است گاهی اوقات هیچ علامتی نداشته باشد. با این حال، کوچکترین لخته بسته به محل آن می تواند تهدید کننده زندگی باشد. روش‌های جراحی بر روی بیمارانی که به درمان پزشکی پاسخ نمی‌دهند، در معرض خطر قانقاریا هستند و آمبولی‌های ریوی شدید دارند، اعمال می‌شود.

رگهای واریسی

 واریس به  انبساط، کشیده شدن و پیچ خوردگی ورید در پا گفته می شوند که این عارضه در 10-20٪ از جمعیت کشورهای غربی مشاهده می شوند. احتمال بروز واریس متناسب با سن است و عموماً افراد بالای 50 سال از واریس رنج می برد.

4 نوع واریس وجود دارد:

تار عنکبوت: در این نوع سیاهرگ ها به صورت سطحی روی پوست می نشینند. قطر آنها 1 میلی متر یا کمتر است، با لمس نمی توان آنها را حس کرد و معمولاً قرمز رنگ هستند. آنها اشکال خطی گسترده ای به شکل یک ستاره یا یک تار عنکبوت هستند و ممکن است به کل پا پخش شوند.

واریس مشبک: به سختی می توان این نوع واریس را که کمی متورم روی پوست است و قطر آن کمتر از 4 میلی متر است و به رنگ آبی است، احساس کرد. وریدهای واریسی بزرگ (Saphena varicose vein): رگ‌های واریسی هستند که به راحتی قابل لمس و مشاهده می‌شوند و پیچ‌های بزرگی را در امتداد سافنا بزرگ و کوچک ایجاد می‌کنند. قطر آنها کمتر از 3 میلی متر است.  زیر پوست به وجود آمده و معمولاً رنگ پوست را تغییر نمی دهند و فقط انعکاس سبز رنگ سیاهرگ قابل مشاهده است. تورم ها هنگام ایستادن مشخص می شوند و هنگامی که پاها را در حالت دراز کشیدن بلند می شوند ناپدید می شوند.

واریس ورید بزرگ عمیق: اینها در لایه عمقی ساق پا هستند. وریدهای واریسی را نمی توان روی پوست مشاهده کرد، اما باعث ادم و اختلال در گردش خون در پا می شود. واریس در زنان بیشتر از مردان و در افرادی که سابقه واریس در خانواده دارند شایع تر است. رگ های واریسی ممکن است در نتیجه چاقی، افزایش سن، بارداری، یائسگی، ایستادن طولانی مدت و انقباض و اختلالات دریچه ای در ورید عمقی ایجاد شوند. علت دقیق واریس ناشناخته است. علت اصلی، بزرگ شدن ورید به دلیل تغییر شکل ساختاری دیواره سیاهرگ است. این منجر به جریان معکوس خون به دلیل عملکرد نادرست دریچه در ورید می شود. این جریان معکوس بازگشت خون به قلب را دشوارتر می کند و به تدریج فشار در ورید را افزایش می دهد. افزایش فشار وریدها را بیشتر بزرگ می کند و یک چرخه معیوب ایجاد می کند.

رگ های واریسی نیز علل کمتری دارند. در افرادی که دارای یک ورید عمیق منقبض هستند، ورید سطحی که ۱۰ درصد خون را در پا حمل می کند، بازگشت کل خون وریدی در پا را فرض می کند. بنابراین قطر افزایش می یابد و رگ های واریسی تشکیل می دهد

  • ۰۱/۱۱/۰۹
  • حسن رضایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی