بیماری های قلبی

چطور به بیماری های قلبی مبتلا نشویم

بیماری های قلبی

چطور به بیماری های قلبی مبتلا نشویم

با چه روشهایی می توانیم عوارض قلبی را کاهش دهیم

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پرولاپس دریچه میترال یا افتادگی دریچه میترال ( MVP) یک اختلال شایع دریچه میترال است. که دراین اختلال دریچه ای لت‌ها بزرگ و طویل وضخیم می‌شود ودرهنگام انقباض قلب لتهای دریچه به سمت داخل دهلیزچپ کشیده می‌شوند که گاهی اوقات در این حالت یک یا هر دو دریچه ممکن است خوب بسته نشوند که باعث بازگشت (پس‌زنی) خون می‌شود.

این پس زنی خون می‌تواند منجر به سوفل قلب یا صدای غیرطبیعی در قلب که مربوط به جریان خون غیرطبیعی است . پس‌زنی میترال معمولاً حالت خفیفی دارد دراین اختلال بعضی از قسمت های ساختمانی دریچه شامل گشادی رینگ دریچه ولتهای دریجه و تاندون کشیده وضخیم میشود که زمینه برای نارسایی دریچه یا تشکیل لخته یا سوار شدن عفونت روی دریچه را فراهم می کند .

  • حسن رضایی
  • ۰
  • ۰

تاکنون یک نوار قلب را از نزدیک مشاهده کرده اید؟ قطعا پس از نگاهی اجمالی به برگه نوار قلب , از آنجایی که چیزی از خطوط زیگزاکی متوجه نشده اید برگه را به یک کنار انداخته اید ! در این مقاله سعی می کنیم شما را با مشخصه های نوار قلب آشنا سازیم تا قبل از مراجعه به دکتر قلب بصورت اجمالی بتوانید با خواندن نوار قلب هشدارهای قلبتان را متوجه شوید.

الکتروکاردیوگرام یک فرد طبیعی به شکل زیر بر روی کاغذ الکتروکاردیوگرام نقش می‌بندد:

هر کدام از اجزای مشاهده شده بر روی شکل، نشان دهنده‌ی بخشی از فعالیت الکتریکی سلول های قلب می‌باشند. این اجزا به صورت قراردادی نام‌گذاری شده‌اند و در تمام دنیا به همین نام‌ها معروف هستند.

  • حسن رضایی
  • ۰
  • ۰

بیماری پرولاپس دریچه میترال یک اختلال بسیار شایع و شاید شایعترین اختلال قلبی باشد که در خانم های جوان بسیار شایعتر است و معمولا سیر خوش خیم و در تمام عمر بدون علامت و بدون پیشر فت می ماند و نیاز به هیچ درمانی ندارد.

پرولاپس دریچه میترال, بیماریهای قلب و عروق


و بجز مراقبت های خاصی در بعضی از شرایط در موارد شدید بیماری که همراه با نارسایی و گشادی دریچه میترال است نیاز به اقدامی ندارد. این بیماری منعی برای حاملگی ندارد. منعی برای فعالیت فیزیکی و ورزشی سبک و معمول ندارد. درمان دارویی در موارد بدون علامت نیاز ندارد.

  • حسن رضایی
  • ۰
  • ۰

در گشادی دریچه میترال، دریچه نمی‌تواند بخوبی بسته شود ودر نتیجه خون دوباره به دهلیز برگشت می‌کند. این وضعیت باعث می‌شود که فشار در وریدهای ریوی که به دهلیز چپ می‌ریزند بالا برود که موجب احتقان ریوی و تنگی نفس می‌شود.



همچنین بخاطر برگشت قسمتی از خون پمپ شده توسط بطن چپ به دهلیز چپ، سمت چپ قلب مجبور است که حجم بیشتری خون پمپ کند تا گردش خون بدن را تامین کند ودر نهایت هم بعلت فعالیت زیاد، نارسایی قلبی مزمن و تپش قلب و تنگی نفس پدید می‌آید. با بزرگ شدن دهلیز چپ، احتمال آریتمی‌های قلبی مثل AF نیز وجود دارد. گاهی بوی‍‍‍ژه در موارد درگیری روماتیسمی دریچه‌های قلب، گشادی دریچه میترال می‌تواند همراه با تنگی میترال همزمان دیده شود.

  • حسن رضایی
  • ۰
  • ۰

بیماری‌های قلب و عروق به قدری شایع هستند که عامه مردم با علایم آن آشنایی دارند. بسیاری از مردم حالت‌های گوناگونی را که در زندگی روزمره با آن مواجه‌اند به اشتباه به بیماری‌های قلبی عروقی نسبت می‌دهند. به عنوان مثال تنگی نفس که یکی از تظاهرات نارسایی قلب است مشخصه بیماری‌های دیگری مثل چاقی شدید، بیماری‌های ریوی و اضطراب هم هست.



به دلیل وحشت فراگیری که از بیماری‌ قلبی در عموم مردم وجود دارد حتی اشخاصی که از لحاظ قلب و عروق سالم هستند، گاهی علایمی شبیه به بیماری‌های قلبی را بروز می‌دهند که ناشی از نوعی تلقین ذهنی است. این تلقین در اطرافیان و آشنایان و بیمارانی که بیماری قلبی در آنها به اثبات رسیده و به خصوص کسانی که سکته قلبی یا انفارکتوس جدی را تجربه کرده‌اند، اغلب باعث وحشت می‌شود.

اینجاست که نگرانی‌ها اوج می‌گیرد و پرسش‌ها شروع می‌شود. آیا قلب من هم گشاد شده؟ من خیلی حرص و جوش می‌خورم، این استرس‌ها قلبم را گشاد می‌کند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها و برطرف کردن نگرانی‌هایتان گفت و گویی با دکتر ارشمیدس صنعتی، متخصص قلب و عروق داشتیم.

افرادی که دچار افتادگی دریچه قلب هستند و معمولاً نشانه‌ای ندارند و تشخیص آن از طریق معاینه بالینی توسط متخصص دریچه های قلب بصورت اتفاقی کشف می شوند و گاهی در معاینات استخدامی یا معاینات قبل از سربازی و یا در بارداری تشخیص داده می شود .

دریچه میترال بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار گرفته‌است و شامل دو لت (لنگه)است. وجه نامگذاری این دریچه به خاطر شباهت آن به میتر، یعنی کلاهی است که اسقف‌های کاتولیک در مراسم خود می‌پوشند. به طور طبیعی لت‌های این دریچه طی انقباض بطن چپ (سیستول) به وسیله تارهای نگه‌دارنده محکم بسته نگه داشته می‌شوند.

روش تشخیص بیماری گشادی دریچه میترال قلب

اولین راه تشخیصی، معاینه کامل بیمار است. از موارد متوسط تا پیشرفته گشادی قلب با این روش قابل تشخیص است. در موارد خفیف گشادی دریچه میترال قلب هم بهترین و موثرترین روش انجام اکو است.

درمان گشادی دریچه میترال قلب

راه درمان گشادی دریچه میترال قلب درمان عامل زمینه‌ساز آن است. اگر علت بیماری مشکلات دریچه‌ای باشد، با رفع مشکل مثلا تعویض دریچه میترال، اقدام به درمان گشادی دریچه میترال قلب به صورت غیرمستقیم می‌کنیم. یا اگر مشکل زمینه‌ساز گشادی، ایسکمی (تنگی عروق) باشد، از طریق تجویز دارو، آنژیوپلاستی و به هر حال درمان ایسکمی، در جهت رفع گشادی قلب اقدام می‌کنیم. اما در مورد گشادی دریچه میترال قلب به دنبال کاردیومیوپاتی (عضله قلب) اولین راه درمان، استراحت است.در این مورد، درمان قاطعی نداریم و بیمار باید دارودرمانی شود و در صورت موارد پیشرفته‌تر برای پیوند قلب اقدام کنیم.

  • حسن رضایی
  • ۰
  • ۰

علامت اصلی بیماری دریچه قلب صدای غیر معمول ضربان قلب به نام سوفل قلبی است. دکتر می تواند aقلبی را با گوشی پزشکی  بشنود. اما بسیاری از مردم سوفل قلب بدون  مشکل دارند.

366px-Step-Step-3-126

آزمون های قلب می تواند بیماری دریچه قلب را تشخیص دهد. برخی از مشکلات دریچه های کوچک دارند که نیازی به درمان ندارند.  ممکن است دارو، روش های پزشکی، و یا عمل جراحی یا  نیاز به تعویض دریچه داشته باشند

  • حسن رضایی