بیماری های قلبی

چطور به بیماری های قلبی مبتلا نشویم

بیماری های قلبی

چطور به بیماری های قلبی مبتلا نشویم

با چه روشهایی می توانیم عوارض قلبی را کاهش دهیم

  • ۰
  • ۰

چگونه درد قلب را از درد گوارش تشخیص دهیم

بیماری قلبی







درد قلب به چه دردی گفته می شود و چگونه از دردهای گوارشی تشخیص داده می شود؟

درد اختصاصی قلب، پشت جناق سینه منتشر می شود و با علائم دیگری همراه است. دردهای قلبی به طور معمول (اما نه همیشه) پس از فعالیت رخ می‌دهد. در زمان استراحت معمولا اگر دردی به وجود بیاید درد گوارشی است، دردهای قلبی به ندرت در زمان استراحت اتفاق می‌افتد. اگر همراه با درد علائمی مثل تعریق و تنگی نفس داشتید و احساس کلی ضعف و بی‌حالی وجودتان را گرفت اینها احتمالا ناشی از مشکلات قلبی یا عروقی است نه مشکلات گوارشی. اگر به فاصله بسیار کمی از غذا خوردن دچار سوزش معده و درد پشت جناغ سینه شدید این احتمالا ناشی از مشکلات گوارشی است به خصوص اگر بلافاصله پس از غذا خوردن دراز کشیدید احتمال بروز مشکلات گوارشی بیشتر است.

چطور بفهمیم سکته قلبی به سراغمان آمده است؟

فشردگی و درد قفسه سینه و درد قسمت بالای بدن مهم ترین علائم سکته قلبی هستند، اما سکته قلبی علائم دیگری نیز دارد که باید آن ها را بشناسید. درد قفسه سینه، رایج ترین علامت سکته قلبی است، چه تند و تیز باشد و چه کند.اغلب کسانی که دچار حمله قلبی می شوند، موقع سکته قلبی احساس می کنند کسی مرکز قفسه سینه شان را فشار می دهد.


احساس فشردگی قفسه سینه چند دقیقه یا بیشتر طول می کشد، و یا اینکه مدتی از بین می رود و دوباره بر می گردد.

نارسایی قلبی چیست و چگونه درمان می شود؟

نارسایی قلبی به مفهوم ناتوانی نسبی قلب در پمپ کردن خون به درون سیستم گردش خون است. بدین ترتیب این بیماری موجب کمبود خون در اندام‌ها و در نتیجه ضعف و بی‌حالی شده و از طرفی تجمع خون در سیستم وریدی موجب ورم در اندام‌ها بخصوص پاها می‌شود. خوشبختانه داروهای مفیدی برای درمان نارسایی قلبی موجود است.یکی از این داروها دسته دارویی مدرها یا ادرار آورهاست که با افزایش دادن میزان ادرار باعث کم شدن حجم خون و برطرف شدن ورم در اندام‌ها می‌شود. دیگوکسین دارویی است که قدرت انقباضی قلب را زیاد می‌کند ولی متاسفانه دارای عوارضی است که استفاده از آن را بسیار محدود کرده است.

روشهای درمانی غیرجراحی بیماریهای قلبی، چه روشهایی هستند و چه تاثیری بر روند درمان بیماری دارند؟

در روش‌های جراحی، جراح از طریق قلب باز یا بسته بیمار را درمان می‌کند، اما در روش‌های مداخله‌ای غیرجراحی که متخصصان داخلی قلب آن را انجام می‌دهند با استفاده از روش‌های خاص بدون انجام عمل جراحی مراحل درمان طی می‌شود به عنوان مثال هنگامی که دریچه شش تنگ باشد می‌توان آن را با «بالون» باز کرد.

افتادگی دریچه قلب چیست و آیا خطری ایجاد می کند؟

افتاد گی دریچه میترال یا پرولاپس دریچه میترال ( MVP) یک اختلال شایع دریچه قلب (دریچه میترال) است. این بیماری در خانمها رایجتر است و بیشتر مادرزادی است. دراین اختلال دریچه ای لت‌ها بزرگ و طویل وضخیم می‌شود ودرهنگام انقباض قلب لتهای دریچه به سمت داخل دهلیزچپ کشیده می‌شوند که گاهی اوقات در این حالت یک یا هر دو دریچه ممکن است خوب بسته نشوند که باعث بازگشت (پس‌زنی) خون می‌شود. این پس زنی خون می‌تواند منجر به صدای غیرطبیعی در قلب که مربوط به جریان خون غیرطبیعی است . اکثر موارد پرولاپس دریچه در تمام عمر بدون علامت بوده و ممکن است هیچ نشانه ای نداشته باشد و نیاز به هیچ گونه درمانی ندارد اما در صورتی که علایم ایجاد شود پزشک می‌تواند برای درمان درد، اختلال ریتم قلبی و یا سایر عوارض دارو تجویز کند.

با چه علائمی می توان متوجه شد که فرد به افتادگی دریچه قلب مبتلا می باشد؟

از علائم افتادگی دریچه قلب می توان به اضطراب، ناراحتی های فکری، تپش قلب، درد غیر اختصاصی در ناحیه قلب که به صورت نقطه ای و گذرا دیده می شود، اشاره کرد.

از چه زمانی خطر افتادن دریچه قلب افراد را تهدید می کند؟

این مشکل از زمان تولد در نوزاد وجود دارد و ارثی است، ولی علائم بالینی آن در دوران دبستان و دبیرستان تظاهر پیدا می کند.

علائم افتادگی دریچه قلب چگونه خود را نشان می دهند؟

این افراد موقع ورزش، دچار تپش قلب و درد در ناحیه قفسه سینه می شوند. به طور کلی می توان گفت این کودکان حساس و مضطرب هستند و در مواقع امتحانات در مدرسه، اضطراب داشته و تحریک پذیر هستند.

بیماری افتادگی دریچه قلب در زنان بیشتر دیده می شود یا در مردان؟

زنان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند و مستعدتر هستند، زیرا طبع ظریف تر و لطیف تری داشته و به علت احساسات شان، زودتر گرفتار خواهند شد.

چه نوع بیماری‌هایی به بیمارهای مادرزادی قلبی معروف هستند؟

بیماری های مادرزادی قلب، ناهنجاری هایی هستند که در ساختار قلب از بدو تولد وجود دارد .بیماری‌های قلبی کودکان اکثرا مادرزادی هستند، اما به این معنی نیست که مقصر ابتلای نوزاد به بیماری، مادر است بلکه چون نوزاد از زمانی که به دنیا آمده این بیماری را همراه خود دارد، بیماری مادرزادی نامیده می‌شوند چرا که برخی تصور می‌کنند در ابتلای نوزاد به این نوع بیماری‌ها، مادر مقصر است در حالی که ممکن است پدر هم در ابتلا به بیماری مادرزادی قلبی سهم داشته باشد.

آیا درد شدید در دست چپ نشان دهنده بیماری قلبی است؟

درد دست چپ همراه با درد قفسه ی سینه یا تنگی نفس ممکن است علامت حمله ی قلبی باشد. در این‌صورت باید سریعا به پزشک مراجعه نمود.

آیا همیشه درد قفسه سینه نشان دهنده بیماری قلبی است؟

در صورتی که درد قفسه سینه همراه  با علائمی نظیر: تعریق سرد، تهوع و استفراغ باشد و یا بیشتر از ۳۰ دقیقه طول بکشد، مراجعه سریع به اورژانس الزامی است. درد قفسه سینه در صورتی که ناشی از تنگی سرخرگ‌های قلب باشد، آنژین صدری (درد قلبی قفسه‌سینه) نام دارد و نشانه‌های آن:

  • درد، در ناحیه پشت جناغ می‌باشد.
  • با فعالیت بدنی افزایش و با استراحت تخفیف می‌یابد.
  • درد به بازو دست چپ و گردن و فک انتشار یابد.
  • درد، با مصرف قرص‌های زیرزبانی نیتروگلیسیرین در طی ۳ تا ۵ دقیقه قطع می‌شود.
  • ارتباطی با خوابیدن یا نشستن فرد ندارد.

در صورتی که درد آنژینی به طور متناوب و در حالت استراحت ایجاد شود، احتمال بروز حمله‌های قلبی زیاد بوده و مراجعه فوری به اورژانس توصیه می‌شود.

آیا ضعف و خستگی زود رس می تواند نشانه بیماری قلبی باشد؟

نارسایی قلب، برادی‌کاردی(ضربان پایین قلب) و مشکلات دریچه‌ای قلب با ضعف و خستگی زودرس همراه می‌باشند. معاینه دقیق توسط پزشک و در صورت لزوم الکتروگرام قلبی، اکوکاردیوگرافی، عکس قفسه سینه و آزمایش خون معمولا منجر به تشخیص سریع مشکلات قلبی می‌شود.

آیا سرگیجه از علائم بیماری قلبی می باشد؟

احساس سبکی سر، تاری دید و عدم تعادل و تعریق سرد ناشی از: آریتمی قلبی، ضربان پایین قلب و یا افت فشار خون است. سرگیجه به صورت کوتاه ‌مدت، در صورت همراهی با تعریق و یا تپش قلب نشانه آریتمی قلبی می ‌باشد. اما اگر سرگیجه به صورت احساس چرخش در محیط و یا حرکت اطراف باشد و علائمی نظیر: تهوع و استفراغ و وزوز گوش داشته باشد، معمولا مربوط به بیماری قلبی نمی باشد و باید به پزشک متخصص اعصاب مراجعه شود.

علت تپش قلب چیست؟

احساس تپش قلب ممکن است به علت آریتمی قلبی باشد و یا ناشی از اضطراب و فعالیت بدنی باشد. در صورتی که فرد در حالت استراحت به صورت ناگهانی دچار تپش قلب شده و پس از چند دقیقه تپش قلب به صورت خودبخود قطع شود، احتمال آریتمی قلبی وجود دارد. در این موارد گرفتن نبض و شمارش ضربان قلب در تشخیص علت تپش قلب کمک کننده است. حملات تپش قلب در مبتلایان به اختلالات قلبی نظیر: نارسایی قلب و یا مشکلات دریچه‌ای، نشان‌دهنده آریتمی‌هایی از قبیل AF، فلوتر دهلیزی و یا تاکی‌کاردی بطنی می‌باشد و با توجه به عوارض مهم این آریتمی‌ها، بررسی دقیق و درمان مناسب الزامی است.

آیا تعریق سرد می تواند ارتباطی با بیماری های قلبی داشته باشد؟

اگر تعریق سرد همراه درد آنژینی قفسه سینه باشد، احتمال حمله‌ های قلبی مطرح است. اگر تعریق سرد همراه تپش قلب، سرگیجه، ضعف و بیحالی باشد، احتمال آریتمی‌های قلبی مطرح است. در نارسایی شدید قلبی، تعریق سرد همراه با تنگی نفس و احساس خستگی ایجاد می‌شود.

چه زمانی تنگی نفس نشان دهنده بیماری قلبی می باشد؟

در صورتی که تنگی نفس با فعالیت بدنی تشدید شده، در حالت خوابیده نسبت به حالت نشسته افزایش یابد و اگر همراه تورم پاها و همراه با حملات تنگی نفس شبانه باشد، علل قلبی نظیر نارسایی قلب و مشکلات دریچه‌ای قلب مطرح بوده و با اکوکاردیوگرافی به راحتی قابل تشخیص است.

تست ورزش چیست و چگونه انجام می شود؟

تست ورزش روشی است که به منظور تشخیص گرفتگی رگ‌های قلب به کار می‌رود و معمولا دردناک نیست، فقط ممکن است ایجاد خستگی کند. شما در طول تست ورزش باید روی دوچرخه رکاب بزنید یا روی دستگاهی به نام تریدمیل راه بروید. قبل، حین و بعد از انجام تست ورزش از شما نوار قلب، فشار خون و نبض گرفته می ‌شود. مقایسه نتایج نوار قلب، نبض و فشار خون به پزشک نشان می‌دهد که قلب شما چگونه می‌تواند با افزایش فعالیت کار کند.

تفاوت آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی چیست و کدام یک بهتر است؟

آنژیوگرافی و سی. تی. آنژیوگرافی هردو روش‌هایی دقیق برای بررسی رگ‌‌های اصلی خون رسان (کرونر) قلب هستند. اما هزینه‌ آنژیوگرافی که با عبور یک لوله باریک از رگ پا به قلب انجام می‌شود، تقریبا سه برابر هزینه‌ سی.تی. ‌آنژیوگرافی است که فقط با یک تزریق وریدی در دست انجام می‌شود. زمانی که صرف آنژیوگرافی می‌شود نیز  بیشتر از سی.تی.‌آنژیوگرافی است. گاهی‌اوقات شک بالینی پزشک مبنی بر اینکه بیمار گرفتگی رگ دارد، زیاد است. در چنین مواقعی از ابتدا بیمار آنژیو‌گرافی می‌شود. اما گاهی‌اوقات شک بالینی پزشک خیلی زیاد نیست. بنابراین سی. تی. آنژیو انجام می‌شود. در هر حال تکنیک سی. تی. آنژیو به اندازه آنژیوگرافی دقیق نیست. اگر احیانا سی. تی. آنژیوگرافی یک رگ تنگ را نشان بدهد این تنگی حتما باید با آنژیوگرافی تایید شود. یعنی اگر سی. تی. آنژیوگرافی نشان دهد رگ آنقدر تنگ است که نیاز به عمل جراحی دارد، جراح با گزارش سی. تی. آنژیو بیمار را به اتاق عمل نمی‌برد. بلکه مجدد آنژیوگرافی انجام می‌دهد و با گزارش آنژیوگرافی او را جراحی می‌کند. بنابراین اگر شک بالینی پزشک در مورد گرفتگی رگ زیاد باشد انجام سی. تی. آنژیوگرافی در واقع تحمیل یک هزینه اضافی به بیمار خواهد بود.

آنژیوگرافی چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام آنژیوگرافی، بیمار در بیمارستان بستری و در محل کشاله ران یک سوراخ کوچک ایجاد می‌‌شود. سپس یک لوله باریک از رگ پا به داخل رگ‌های قلب فرستاده می‌شود. بعد از آن، مواد مورد نظر (ماده حاجب) به درون لوله تزریق می‌شود و به رگ‌های قلب منتقل می‌شود. در این حین از رگ‌ها عکس گرفته می‌شود تا گرفتگی عروق، درصد تنگی و اینکه کدام رگ و کجای رگ تنگ است، مشخص شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی