بیماری های قلبی

چطور به بیماری های قلبی مبتلا نشویم

بیماری های قلبی

چطور به بیماری های قلبی مبتلا نشویم

با چه روشهایی می توانیم عوارض قلبی را کاهش دهیم

  • ۰
  • ۰

 آنژیوگرافی قلب چیست و چه عوارضی دارد

آنژیوگرافی قلب  Angiography روشی برای تشخیص است. بنابراین آنژیوگرافی قلب راه درمان بیماری نیست . در این روش تعداد عروق کرونر قلب که مسدود شده است و محل و میزان انسداد آن مشخص می شود . درواقع اصلی ترین ، موثرترین و بهترین راه برای کشف مشکلات شریانهای قلبی استفاده از آنژیوگرافی قلب است .

 

آنژیوگرافی قلب

 

 

در این روش به وسیله یک لوله نازک و قابل انعطاف که کاتتر نام دارد یک ماده رنگی تزریق می شود . هنگام آنژیوگرافی شخص چیزی احساس نمیکند . مگر گاهی وقتی کاتتر به قلب میرسد شخص کمی تپش قلب پیدا می کند که این امر طبیعی است . در روش آنژیوگرافی قلب  Angiography کاتتر از راه وریدی در کشاله ران به سوی قلب فرستاده می شود . سپس وقتی این وسیله در قلب یا مدخل عروق تغذیه کننده رفت . ماده حاجب (ماده ای قابل رویت توسط اشعه ایکس) تزریق خواهد شد. و با کمک آن از زاویه های مختلف قلب عکس برداری میشود . البته در برخی موارد کاتتر از طریق شریان های مچ دست یا آرنج وارد می شود .رعایت بهداشت قلب برای چیست ؟

عوارض آنژیوگرافی قلب Angiography

آنژیوگرافی قلب عوارض خاصی ندارد . معمولا بدون درد و هیچگونه ناراحتی است . مگر گاهی بیمار تپش قلب بگیرد که ان هم طبیعی است . البته در برخی موارد بیمار دچار استفراغ و تهوع یا برافروختگی موقت می شود که این موضوع بزودی تمام می شود . به گزارش آسان طب اگر در هنگام ورود کاتتر شخص بیمار (در مواقع خیلی نادر) دچار مشکل بشود . به سرعت داروهای لازم را مستقیما وارد قلب میکنند. و مشکل بیمار حل می شود . پس نیازی به نگرانی نیست .

مزایای آنژیوگرافی قلب Angiography

همانطور که گفتیم آنژیوگرافی قلب درمان نیست . بلکه راه تشخیص بیماری است . در این روش وضع عروق قلب شخص بیمار مشخص شده و پزشک میتواند نوع درمان را با اطمینان خاطر مشخص کند . مزایای آنژیوگرافی میتواند شامل کاهش هزینه . کاهش عوارض بعد از جراحی ، تشخیص بهتر بیماری و کوتاه شدن دوره بستری بیمار باشد . از آنژیوگرافی نه تنها برای عروق قلب استفاده می شود . بلکه برای بررسی عروق مغز ، ریه ، دستگاه گوارش و کلیه نیز کاربرد فراوانی دارد .

آنژیوگرافی قلب

اقدامات بعد آنژیوگرافی قلب Angiography

اکثر بیماران چند روز بعد از آنژیوگرافی قلب می توانند به کارهای روزمره خود بپردازند . ولی بعد از انجام این ازمایش باید چند روز از خود مراقبت کنند . برخی از اقدامات لازم بعد از آنژیوگرافی عبارتند از :

  • از وان حمام به مدت سه روز ستفاده نکنید . بعد از 24 ساعت میتوانید ایستاده دوش بگیرید.
  • در چند روز اول از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید .
  • میزان مصرف آب و مایعات را تا چند روز بعد از ازمایش مدام افزایش دهید .

این نکته را یاداوری می کنیم که کاربرد معمول انژیوگرافی قلب شامل بررسی مشکلات اکتسابی (تنگی عروق کرونر) . تایید ناهنجاری‌های مادرزادی قلب (سوراخ‌های داخل قلب یا تنگی دریچه‌ها) و...می باشد . این آزمایش قبل از عملهای جراحی قلب برای تشخیص بهتر بیماری انجام می شود . نکته دیگر اینکه در انژیوگرافی قلب فشارهای داخل قلب، مشاهده عروق کرونر . حفره‌های قلبی و عروق بزرگ و... به طور مستقیم اندازه گیری خواهد شد . و اینکه اقدامات درمانی در آنژیوگرافی نیز امکان‌پذیر بوده که از جمله آنها آنژیوپلاستی به معنی ترمیم رگ است.

آنژیوگرافی قلب

آنژیوگرافی قلب و عوارض ان را در این جا بیان کردیم. اگر شما اطلاعات دیکری در این باره دارید حتما در بخش نظرات بیان کنید.

آنژیوگرافی قلب درمان بیماری قلبی نیست بلکه روشی برای کشف علت بیماری است تا بعدا درمان را پیشنهاد کنند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی