بیماری های قلبی

چطور به بیماری های قلبی مبتلا نشویم

بیماری های قلبی

چطور به بیماری های قلبی مبتلا نشویم

با چه روشهایی می توانیم عوارض قلبی را کاهش دهیم

  • ۰
  • ۰


  آنژیوگرافی قلب برای سن شما خطرناک است؟



 

انجام آنژیوگرافی در بیماران از طریق شریان دست و نیز کشاله ران امکانپذیر می باشد. در این مقاله با توضیحات جامعی پیرامون آمادگی بیمار پیش از آنژیوگرافی تا مراقبت های پس از آنژیوگرافی و نیز چند فیلم از روش انجام آنژیوگرافی از طریق پا و دست در خدمت شما هستیم.

در آنژیوگرافی بسته به وضعیت بیمار برخی افراد به صورت اورژانسی آنژیو می گردند اما بیشتر بیماران از قبل و با برنامه، کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر می شوند و آمادگی های لازم را دریافت می نمایند. انجام آنژیوگرافی در بخش کاتتریسم بیمارستان است. غالبا شما در روز آنژیوگرافی به بیمارستان مراجعه نموده و بستری می شوید. پرستاران پیش از انجام آنژیوگرافی از نوع داروهای شما و شرح حالتان برگه ای را پر خواهند کرد.

انواع آنژیوگرافی

آنژیوگرافی شامل: آنژیوگرافی از طریق کشاله ران و نیز آنژیوگرافی از طریق شریان دست قابل انجام است.

روش انجام آنژیوگرافی چگونه است؟

پس از شروع آنژیو شما به پشت روی تخت آنژیوگرافی دراز می کشید. ممکن است به درو بدن و پای شما یک کمربند بسته شود. دوربین اشعه ایکس به دور سینه و سر شما چرخیده و از زوایای گوناگون عکس می گیرد.

محل ورود کاتتر که بر روی دست و یا کشاله ران است، توسط محلول های ضد عفونی تمیز شده و حجم کمی ماده بی حس کننده در آن تزریق می شود. ممکن است بریدگی کوچکی توسط پزشک در این منطقه ایجاد شود.

سپس توسط پرستار از شما یک لاین وریدی (رگ) گرفته می شود. ممکن است یک داروی آرامش بخش از طریق ورید به شما تزریق شود تا باعث آرامشتان گردد. از این طریق داروها و مایع نیز به شما تزریق می شود.

حال یک لوله پلاستیکی کوچک (شیت) داخل شریان شما قرار داده می شود. یک کاتتر یا لوله بلند از داخل این شیت عبور کرده و به سمت قلب هدایت می شود. عبور کاتتر نباید باعث درد شود. اگر احساس درد می کنید، پزشک خود را آگاه سازید.

از داخل کاتتر ماده حاجب به داخل عروق کرونر تزریق می شود. هنگام تزریق ممکن است شما احساس گرما یا گر گرفتگی داشته باشید. ولی هر نوع احساس درد یا سنگینی را به پزشک اعلان نمایید.

ماده حاجب بخوبی توسط دوربین اشعه ایکس مشاهده می شود  به راحتی پزشک را قادر می سازد تا چنانچه گرفتگی و تنگی در رگ های قلب وجود داشته باشد، آن را تشخیص دهد. بر اساس آنچه پزشک در آنژیوگرافی شما مشاهده می کند، ممکن است تصمیم بگیرد اقدامات دیگری از جمله باز کردن رگ به کمک آنژیوپلاستی (به کار بردن بالون و یا استنت ) را انجام دهد.

در حین انجام آنژیوگرافی ممکن است از شما چند کار خواسته شود به عنوان مثال: نفس عمیق بکشید، نفس خود را نگه دارید، سرفه کنید و یا موقعیت دست خود را تغییر دهید.

در زمان آنژیو، الکترودهای روی سینه برای ثبت نوار قلب به شما وصل هستند. همچنین ممکن است مواد ضد انعقاد (آنتی کواگولانت) برای اجتناب از انعقاد خون به شما تزریق گردد.

بیمار هنگام آنژیوگرافی هوشیار بوده و تمام مراحل را می تواند مشاهده نماید. انجام آنژیوگرافی حدود یک ساعت طول می کشد که شامل مراحل قبل و بعد از آن نیز می باشد.

انجام آنژیوگرافی

مراقبت های قبل از آنژیوگرافی چیست؟

۱- روز قبل استحمام کرده و موهای زائد کشاله ران تمیز شود.

۲- صبح روز آنژیوگرافی از مصرف مواد غذایی اجتناب شود.

۳- مصرف داروها تحت نظر پزشک ادامه یابد.

مراقبت بعد از آنژیوگرافی چیست؟

✅ در آنژیوگرافی پس از انتقال بیمار به بخش آنژیوگرافی بدون انجام بیهوشی و با بی حسی موضعی عکسبرداری از عروق قلب انجام می گیرد.

✅ پس از اتمام، چنانچه آنژیوگرافی عروق از طریق کشاله ران انجام گرفته باشد بیمار حدود ۶ ساعت بی حرکت مانده و بواسطه گذاشتن کیسه شن خونریزی کنترل می شود.

✅ در صورت انجام آنژیوگرافی عروق از طریق شریان دست (رادیال) بلافاصله مریض اجازه دارد بدون محدودیت حرکت کرده و نیازمند استراحت نمی باشد، اما حدود ۴ ساعت تحت نظر خواهد بود.

✅ آنژیوگرافی تنها یک روش تشخیصی است اما چنانچه لازم باشد می توان پس از تصمیم گیری، باز کردن عروق دچارگرفتگی را آغاز کرد (آنژیوپلاستی)

آیا آنژیوگرافی خطرناک است؟

مانند هر روش درمانی، آنژیوگرافی عروق ممکن است عوارضی را ایجاد نماید. عوارضی از جمله خونریزی محل آنژیوگرافی، درد ناحیه آنژیو گرافی و…ممکن است شایع نباشد و اغلب براحتی و با گذشت زمان بهبود می یابد.

عمل آنژیوپلاستی قلب اغلب خطرناک نیست ولی گاهی ممکن است با شانس پایین یکی از عوارض زیر رخ دهد:

حمله قلبی

سکته مغزی

– صدمه به عروق

– آریتمی

– آلرژی به ماده حاجب که در آنژیوگرافی استفاده می شود.

– پاره شدن رگ قلب

– صدمه به کلیه ها

– خونریزی شدید

– عفونت

– عوارض ناشی از برخورد مقدار زیاد اشعه ایکس به بدن

نتیجه آنژیوگرافی چه چیزی را نشان می دهد؟

 ۱- شرح حال بیمار اول با آنژیوگرافی نرمال یا طبیعی

بیمار خانمی ۶٢ ساله با تنگی نفس کوششی بودند که از ده سال قبل سابقه فشار خون کنترل شده را داشتند. در اسکن پرفیوژن قلب ایشان کم اکسیژنی قدام قلب مشاهده شد.

بیمار کاندید انجام روش آنژیوگرافی گردید. با توجه به نتایج آنژیوگرافی، انسداد شدید در عروق قلب ایشان مشاهده نشد.

تشخیص دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

به بیمار توصیه گردید که مصرف مرتب دارو را ادامه دهد و تلاش کند روزانه یک ساعت پیاده روی مداوم داشته باشد. همچنین از ایشان خواسته شد تا شش ماه بعد برای ویزیت مجددا مراجعه نماید.

۲- شرح حال بیمار دوم با آنژیوگرافی غیر طبیعی

بیمار آقایی ۶۵ ساله با تنگی نفس کوششی هستند که شش ماه قبل نیز مراجعه کرده بودند.

ایشان ۵ سال سابقه دیابت دارند که البته تحت درمان با قرص ضد قند بوده است. علاوه بر این فشار خون بالا نیز آن هم به مدت ١۵ سال از دیگر بیماری های این بیمار بود.

بیمار با توجه به عوامل خطر، مستقیما کاندید انجام آنژیوگرافی گردید.

تشخیص دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

بیمار به جهت انسداد شدید در هر سه رگ اصلی تغذیه کننده قلب، کاندید جراحی قلب باز است.

۳- شرح حال بیمار سوم با آنژیوگرافی غیر طبیعی حاد

بیمار آقای ٧٠ ساله دیابتی با درد سینه فعالیتی مراجعه کرده است که روزانه بیست عدد سیگار می کشد و قند خون ندارد.

ایشان دارای فشار خون هستند که البته کنترل نشده بود. جهت تشخیص دقیق علت بیماری، انجام آنژیوگرافی تجویز گردید.

تشخیص دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

جهت درگیری تنه اصلی رگ تغذیه کننده قلب، بیمار کاندید جراحی قلب اورژانسی است.

۴- شرح حال بیمار چهارم مستعد استنت گذاری

بیمار آقایی ۵٠ ساله بود که به علت درد سینه هنگام راه رفتن و تنگی نفس کوششی به مطب دکتر قلب مراجعه نمود. ایشان سابقه مصرف روزانه شش نخ سیگار را به مدت سی سال و فشار خون کنترل شده طولانی مدت دارد.

جهت بررسی بیماری و انتخاب درمان مناسب، بیمار کاندید روش آنژیوگرافی شد.

تشخیص دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

در آنژیوگرافی انجام شده دو رگ تغذیه کننده قلب دچار گرفتگی شدید می باشند. در ادامه ی درمان بیمار کاندید آنژیوپلاستی عروق کرونر گردید که در یک جلسه هر دو رگ مسدود به وسیله استنت باز شدند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی