بیماری های قلبی

چطور به بیماری های قلبی مبتلا نشویم

بیماری های قلبی

چطور به بیماری های قلبی مبتلا نشویم

با چه روشهایی می توانیم عوارض قلبی را کاهش دهیم

  • ۰
  • ۰

 

سنکوپ ، سنکوپ چیست
از حال رفتن یا سنکوپ به علت افت ناگهانی خون رسانی به مغز ایجاد می شود که کاهش زودگذر سطح هوشیاری در فرد را به همراه دارد.

روش های جلوگیری از بروز سنکوپ

سنکوپ، اصطلاحی است که در علم پزشکی به از حال رفتن و غش کردن فرد گفته می شود. باید توجه داشت که منظور از غش کردن به هیچ عنوان تشنج کردن مانند آنچه در بیماران مبتلا به صرع دیده می شود، نیست. معمولا پس از غش کردن، فرد بلافاصله حالت عادی خود را باز می یابد. سنکوپ بسیار شایع بوده و از هر 3 نفر حداقل یک نفر در طول زندگی خود با این پدیده روبرو می شود. در اغلب موارد بروز این پدیده اهمیت چندانی نداشته و نگران کننده به حساب نمی آید.سنکوپ

سنکوپ

سنکوپ زمانی اتفاق می افتد که مغز برای مدت کوتاهی و به صورت گذرا خون کافی دریافت نمی کند. یکی از شایع ترین انواع سنکوپ، سنکوپ وازوواگال است که طی آن به دلیل آهسته شدن بیش از حد ضربان قلب یا انبساط ناگهانی تمامی رگ های بدن یا هر دو این عوامل، خون کافی به صورت گذرا به مغز نمی رسد.

این واکنش می تواند به دلایل متفاوت در بدن ایجاد شود. از جمله این عوامل می توان به وجود درد یا استرس شدید، ایستادن درازمدت روی پاها یا خستگی مفرط یا قرار داشتن در معرض گرمای شدید یا بروز واکنش های غیرطبیعی در زمان ادرار کردن یا سرفه کردن و … اشاره کرد. در بسیاری از اوقات نیز هیچ دلیل مشخصی برای بروز این پدیده یافت نمی شود.

عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران در گفت وگویی گفت:از حال رفتن یا سنکوپ به علت افت ناگهانی خون رسانی به مغز ایجاد می شود که کاهش زودگذر سطح هوشیاری در فرد را به همراه دارد.
وی درباره علائم کاهش سطح هوشیاری، اظهار داشت:علائمی همچون سرگیجه، سردرد، تاری دید و سیاهی رفتن چشم از نشانه های کاهش سطح هوشیاری بوده و باعث عدم تعادل و از حال رفتن افراد می شود.

سنکوپ

سنکوپ اصطلاحی برای غش کردن و از حال رفتن است

این متخصص عمومی اضافه کرد:از حال رفتن ممکن است همراه با تعریق و احساس تهوع باشد. همچنین به دلیل نوعی مکانیسم جبرانی در بدن، بیشتر حجم خون به سمت ارگان های حیاتی مثل مغز جریان پیدا می کند و در چنین حالتی امکان رنگ پریدگی در چهره و اندام های فرد وجود دارد.
عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران درباره علل ایجاد سنکوپ در افراد عنوان کرد:فشارهای عصبی و هیجانی، بیماری های قلبی، افت قند خون، گرمازدگی، بیماری های عفونی، بیماری گوش داخلی، خونریزی (از قبیل خونریزی گوارشی) و عوارض برخی داروها از دلایل ایجاد سنکوپ (از حال رفتن) به شمار می رود.
این متخصص با بیان اینکه در فصل تابستان افراد بیشتر دچار کاهش سطح هوشیاری می شوند، افزود:در فصل تابستان به دلیل بالا بودن دمای هوا و گرمازدگی، احتمال عفونت های ویروسی از طریق اسهال و استفراغ وجود دارد که ممکن است سطح هوشیاری را پایین آورد.
وی در خصوص راه های جلوگیری از سنکوپ افزود:در بسیاری از موارد با مصرف مایعات فراوان در فصول گرم سال و رعایت نکات بهداشتی می توان از بروز سنکوپ جلوگیری کرد.
این متخصص عمومی درباره نحوه کمک به افراد از حال رفته عنوان کرد:هنگام زمین خوردن و از حال رفتن فرد، به منظور جلوگیری از بروز صدمات احتمالی، او را به حالت درازکش روی زمین بخوابانید. همچنین برای جلوگیری از خفگی هنگام استفراغ، سر بیمار را به یک سمت چرخانده و پس از به هوش آمدن فرد، به سرعت او را بلند نکنید.
عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران یادآور شد:درمان مقطعی سنکوپ نباید باعث شود که فرد از مراجعه به پزشک به منظور تشخیص دلیل اصلی آن غافل شود.

  • ۹۷/۱۲/۲۰
  • حسن رضایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی